Jaké jsou fáze spánku?

Jaké jsou fáze spánku?

Spánek je pro náš život velice důležitý a naše tělo si o něj umí říci. Během spánku má totiž naše tělo čas na regeneraci a dochází tedy k doplnění energie pro další den. A někdy se probudíme krásně odpočatí a jindy nechápeme, proč zvoní budík, proč se cítíme, jako bychom spali jen 3 hodin, ale přitom jsme spali 7 hodin.

Toto všechno ovlivňují spánkové cykly a my si dnes odtajníme. Spánek je základním předpokladem pro správné fungování naší nervové soustavy. Hlavní rozdělení spánku je podle hybnosti očí, kdy spánek dělíme na REM (rychlý pohyb očí) fázi a NREM fázi (klid očí).

 

REM fáze spánku (Rapid Eye Movement)

REM spánek je označován jako tzn. paradoxní spánek. V momentě, kdy spíme, tak hodnoty a stav našeho těla odpovídá spíše stavu bdělosti. Tuto fázi spánku, jak již bylo řečeno charakterizuje rychlý pohyb očí na 10 - 20 vteřin.

Bavíme se o slabší fázi, která zabírá 20-25% z celkové doby spánku. Za noc se několikrát opakuje a nejdelší trvání však má před samotným probuzením. A v této fázi vznikají všechny naše zajímavé sny.

 

NON REM fáze spánku (Non Rapid Eye Movement)

Pro tento cyklus spánku je typicky klidný pohyb očí, nízká aktivita neuronů a nízká teplota mozku. Tato fáze tvoří zbylých 75-80% celkové doby spánku a dochází v ní k tělesné regeneraci. NREM fáze spánku můžeme dále členit na čtyři stádia: 

NREM 1: jedná se o přechod mezi bděním a spánkem, objevují se mírné pohyby očí a záškuby těla.

NREM 2: představuje tzv. lehký spánek, který tvoří 45-55% celkové doby spánku.

NREM 3: je fáze hlubokého spánku a je velmi obtížné probuzení. Délka takového spánku trvá přibližně 10 minut. V této fázi se objevují noční děsy, náměsíčnost a mluvení ze spaní.

NREM4: ten typ spánku je nejhlubší a nejsilnější, trvá zhruba 30 minut.

 

Proč je dobré spánek monitorovat

Pokud máte problémy se svým spánkem a budíte se unavení, rozlámaní a po probuzení byste nejradši zůstali v posteli po zbytek ne, tak zkuste svůj spánek monitorovat a zjistěte, zda netrpíte poruchou spánku. Svůj spánek můžete monitorovat několika způsoby:

  • Chytré hodinky
  • Aplikace v telefonu
  • Monitory spánku 

 

Na čem spíte je důležité, spěte pohodlně

Lidé dnes v průměru prospí třetinu života a nevěnují pozornost tomu, jakou mají postel, rošt a matraci. Přitom odpočinek neovlivňuje pouze zdraví, ale také vztahy, pracovní výkony a mnoho dalšího. Správný výběr matrace = trefa do černého! Každé tělo je jiné a někomu vyhovuje pružinová matrace, jinému pěnová. Jiný naopak preferuje měkkou tvrdost matrace a jiný extra tvrdou. Pokud se probouzíte navíc s bolestí zad - doporučujeme zdravotní matrace. Doporučujeme prozkoumat naší širokou nabídku matrací.

 

Udělejte ze spánku rituál

Naučte se pravidelnému režimu Vašeho spánku a dodržujte ho. Choďte spát ve stejný čas a probouzejte se ve stejný čas. Délka spánku je dost individuální. Někomu vyhovuje a stačí 6 hodin spánku a jinému nestačí ani 9 hodin. Než půjdete spát, tak si udělejte sklenici mléka a už rozhodně nekoukejte do mobilu. Ideální je aspoň hodinu před spánkem nepřemýšlet na prací a nerozptylovat se digitálními technologiemi. Dejte si spíše koupel, sprchu, otevřete si knížku, časopis nebo magazín a pročtěte si, co Vás zajímá.