Jaké jsou fáze spánku?

Jaké jsou fáze spánku?

Spánek je pro náš život velice důležitý a naše tělo si o něj umí říci. Během spánku má totiž naše tělo čas na regeneraci a dochází tedy k doplnění energie pro další den. A někdy se probudíme krásně odpočatí a jindy nechápeme, proč zvoní budík, proč se cítíme, jako bychom spali jen 3 hodin, ale přitom jsme spali 7 hodin.

Toto všechno ovlivňují spánkové cykly a my si dnes odtajníme. Spánek je základním předpokladem pro správné fungování naší nervové soustavy. Hlavní rozdělení spánku je podle hybnosti očí, kdy spánek dělíme na REM (rychlý pohyb očí) fázi a NREM fázi (klid očí).

 

REM fáze spánku (Rapid Eye Movement)

REM spánek je označován jako tzn. paradoxní spánek. V momentě, kdy spíme, tak hodnoty a stav našeho těla odpovídá spíše stavu bdělosti. Tuto fázi spánku, jak již bylo řečeno charakterizuje rychlý pohyb očí na 10 - 20 vteřin.

Bavíme se o slabší fázi, která zabírá 20-25% z celkové doby spánku. Za noc se několikrát opakuje a nejdelší trvání však má před samotným probuzením. A v této fázi vznikají všechny naše zajímavé sny.

 

NON REM fáze spánku (Non Rapid Eye Movement)

Pro tento cyklus spánku je typicky klidný pohyb očí, nízká aktivita neuronů a nízká teplota mozku. Tato fáze tvoří zbylých 75-80% celkové doby spánku a dochází v ní k tělesné regeneraci. NREM fáze spánku můžeme dále členit na čtyři stádia: 

NREM 1: jedná se o přechod mezi bděním a spánkem, objevují se mírné pohyby očí a záškuby těla.

NREM 2: představuje tzv. lehký spánek, který tvoří 45-55% celkové doby spánku.

NREM 3: je fáze hlubokého spánku a je velmi obtížné probuzení. Délka takového spánku trvá přibližně 10 minut. V této fázi se objevují noční děsy, náměsíčnost a mluvení ze spaní.

NREM4: ten typ spánku je nejhlubší a nejsilnější, trvá zhruba 30 minut.

 

Proč je dobré spánek monitorovat

Pokud máte problémy se svým spánkem a budíte se unavení, rozlámaní a po probuzení byste nejradši zůstali v posteli po zbytek ne, tak zkuste svůj spánek monitorovat a zjistěte, zda netrpíte poruchou spánku. Svůj spánek můžete monitorovat několika způsoby:

  • Chytré hodinky
  • Aplikace v telefonu
  • Monitory spánku 

 

Na čem spíte je důležité, spěte pohodlně

Lidé dnes v průměru prospí třetinu života a nevěnují pozornost tomu, jakou mají postel, rošt a matraci. Přitom odpočinek neovlivňuje pouze zdraví, ale také vztahy, pracovní výkony a mnoho dalšího. Správný výběr matrace = trefa do černého! Každé tělo je jiné a někomu vyhovuje pružinová matrace, jinému pěnová. Jiný naopak preferuje měkkou tvrdost matrace a jiný extra tvrdou. Pokud se probouzíte navíc s bolestí zad - doporučujeme zdravotní matrace. Doporučujeme prozkoumat naší širokou nabídku matrací.

 

Udělejte ze spánku rituál

Naučte se pravidelnému režimu Vašeho spánku a dodržujte ho. Choďte spát ve stejný čas a probouzejte se ve stejný čas. Délka spánku je dost individuální. Někomu vyhovuje a stačí 6 hodin spánku a jinému nestačí ani 9 hodin. Než půjdete spát, tak si udělejte sklenici mléka a už rozhodně nekoukejte do mobilu. Ideální je aspoň hodinu před spánkem nepřemýšlet na prací a nerozptylovat se digitálními technologiemi. Dejte si spíše koupel, sprchu, otevřete si knížku, časopis nebo magazín a pročtěte si, co Vás zajímá. 

 

 

www.yashica-digital.czKomplexní online marketing

Přihlaste se prosím znovu

Omlouváme se, ale Váš CSRF token pravděpodobně vypršel. Abychom mohli udržet Vaši bezpečnost na co největší úrovni potřebujeme, abyste se znovu přihlásili.

Děkujeme za pochopení.

Přihlášení